Per Tomàs de los Santos
Manel Alonso i
Català és de
Puçol, però als pocs anys aquesta
persona va ser ocupada per un escriptor i va tornar a nàixer i viu a Pouet
(Putteoleum), la pàtria i la màtria
de la seua imaginació, tan rica i original.
Manel és l’antidivo.
Deixa bones petjades d’home invisible. El seu poble mític, el terra de les
seues històries és un diminutiu. No
és un Sinera, un Macondo, un Camelot (per cert, ben valencià) ni un Utopia. És un petit pou on pouar (per cert, un
dels verbs que més m’agraden en la nostra llengua) proses i poesies de les
capes freàtiques del nostre poble. Amb això no vull dir localista o petit.
Manel és un tot terreny i disculpeu si no guarde una
distància prudent i no sóc massa objectiu definint-lo. Per a mi és un escriptor
amb majúscules. Fa poesia (11), novel·la (4) (no s’hi prodiga massa: en 6 anys
va escriure 3 i en 20 anys, aquesta), narrativa breu (5) (L’ombra del bou),
infantil i juvenil (17) (Caram, quina aventura!), assaig breu i articles
(5) (o prosa de no ficció). (43) També va promoure un CD amb els seus poemes
musicats: Després vingué la música.
És un escriptor, al meu parer,
de qualitat i de quantitat.
El primer llibre de Manel que va caure a les meues mans va
ser de poesia: Quadern dels torsimanys /Cuaderno de los trujimanes. Me’l
va regalar a una Fira del Llibre, crec, del 2013. En ell, un parell de poemes em van donar la seua talla humana: Diürn amb harmònica, on en Manel
donava a entendre que era un escriptor sense més pantalles de protecció que un
teclat i les paraules, que patia per les factures i sentia vergonya pels
números rojos,«Vosaltres no sabeu que ésser un aturat
de llarga durada».
Un dia li vaig dir que no
havia vist cap poeta que posara INEM a un vers i quedara bé. Pura empatia. L’altre
poema és Caminem, un poema
nascut de la seua relació amb el poeta castellonenc Joan-Baptista Campos i un
maleït càncer que se’l va emportar fa massa anys ja. El poema, amb el seu
permís, el vaig convertir en una de les
cançons que més m’agrada cantar als escenaris.
Com articulista, l’he llegit
centenars de vegades als mitjans on escriu (DGS, La Veu, Morvedre.info) i ho fa
sempre amb una gran solvència. Des del
meu punt de vista, és un obrer de la paraula i coneix perfectament les
tècniques de l’escriptura en qualsevol disciplina.
M’he llegit més llibres de Manel:
Cròniques des de l’infern (un recull d’articles), L’ombra del bou
(un recull de relats curts que, a més a més, per la generositat de Manel, era
una de les recompenses del crowdfunding
del meu CD Segona Mà) i Les
petjades de l’home Invisible, Premi de la Crítica dels Escriptors i
Escriptores Valencianes. Un dietari de vivències personals i reflexions
intel·ligents. Jo isc en un esmorzar, segurament, de truita d’alls tendres,
olives i cervesa, parlant del nostre
estimat i sobre explotadíssim Vicent Andrés Estellés i eixa certa passió per
fotre els vius i adorar els morts que tenim al nostre País Valencià.
Entre les urpes del gat
El 1954 a Puçol, debuta Emi
Reina, ballarina de ballet clàssic i que arribaria a l’Olympia de París. Va ser
ordenat a València un retor del poble: José Maria Gallego. Dalí planta falla a la plaça del Caudillo. Berlanga
estrena “Novio a la vista”. El València guanya la Copa. Naixen Vicent Pardo,
Emili Piera i Hugo Chávez. Ens deixen Nel de Murla, Eugeni d’Ors, Robert Capa i
Frida Kahlo ... a Pouet és assassinat el Dr. Eduard Galcerà, eix de la
novel·la.
En primer lloc, crec que és
una mena de novel·la biogràfica. No autobiogràfica estrictament, però sí
com un hereu d’històries de casa i del carrer. És detectivesca. És un thriller que passa a Pouet, l’any
1954. L’atmosfera és la foscor franquista, els vencedors perdonant cada dia els
vençuts. Se centra en la investigació que intenta dur a terme el deixeble del
Dr. Galcerà, l’assassinat. En aquest procés anirà descobrint el poble real i
els titellaires que mouen els fils del teatre que són tan invisibles com
contundents.
He dit que és una mena
autobiogràfica perquè Manel ens fa caminar per llocs que coneix a la perfecció:
el Portal de la Dula, la Torreta, els Hostalets, la Via Xurra, l’Estació del
tren, Destil·leries Pla o la desapareguda fàbrica de Cointra. N’hi ha d’altres
que coneix més per referències com el Palau Arquebisbal, enderrocat el 1967.
En segon lloc, ens regala una
història on ens podem reconèixer perfectament. És Pouet, però la història es
pot traslladar a qualsevol poble de l’entorn. I també d’època. Es creuen
històries de sempre. La pressió immobiliària que tants pobles i paisatges han
canviat al nostre país. Joan continua investigant tot i patir pressions de tot
tipus.
Llenguatge planer. Dues
consultes al diccionari. Recuperació de dites.
Té la tècnica de la novel·la
negra. L’autor teix un parany literari d’on no pots eixir i l’assassinat que
mou l’obra passa al principi. No hi ha manera de fer spoiler.
Homenatge a la vella escola de
novel·la detectivesca com Conan Doyle, Allan Poe, Lovecraft o Bram Stoker.
N’hi ha una mena de realisme
màgic/oníric amb el gat i es nota que a Manel li agrada també Alícia a
través de l’espill de Lewis Carroll.
Manel aprofita per fer unes
quantes reflexions personals. M’agrada molt el capítol IX, on Joan rememora una
conversa amb el Dr. Galcerà.
Entre les urpes del gat
acaba d’una manera inesperada i rotunda. Amb traces de la saviesa acumulada
d’un escriptor febril i d’un lector apassionat. Manel coneix perfectament el país
on viu, el que pateix i el que gaudeix. I hem d’agrair aquesta novel·la que,
com tota la seua obra, ajuda a dignificar la nostra literatura.
En definitiva, un títol ben
triat, un argument engrescador, una història ben construïda i ben escrita que
atrapa, una bona tècnica per mantenir el misteri, un entorn ben definit que
Manel coneix perfectament i un final a l’alçada d’un gran llibre.
«Tu i jo, Pouet, i tota la
gent que ens envolta som com una il·lusió, tenim la sensació que existim però potser
no som més que el somni d'un boig, un déu boig... Literatura, això, només som
literatura ».
****
Text de la presentació que el cantautor Tomàs de los Santos va escriure per a la presentació de la novel·la "Entre les urpes del gat" a la llibreria Fan set de la ciutat de València el dia 28 de juny de 2018.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada