Per Agustí Fainé
Manel Alonso ha construït amb Les
petjades de l’home invisible un espill-dietari on es mira ell i el seu
voltant sense concessions. És un despullament anímic. De vegades encara li
sembla veure l’ésser que manté els encontorns del seu propòsit. Però sovint
(massa sovint) es percep un esborrall de tinta que el temps ha fet en passar-li
per sobre. I se’n lamenta. Voldria ser el seu propi autor i reescriure el
final. Té por de protagonitzar un llarg, agònic i innecessari comiat.
No és el seu primer dietari, però sí m’ha semblat el més intimista
i introspectiu. Manel té la capacitat (i la necessitat) d’inventariar el pas
del temps i ho fa amb una exhaustivitat envejable. És un home de memòria
prodigiosa, malgrat que ell s’enteste en dir el contrari. Qualsevol que haja
tingut l’oportunitat de compartir conversa sap que tinc raó. Però té una visió
sobre si mateix afectada per la presbícia de la fatalitat, que veu justificada
en tot aquell seguit d’èxits i reconeixements que mai no arriben. D’ací els
efectes secundaris de la invisibilitat que creu patir.
Malgrat això manté
aquella insòlita perseverança que acaba avivant-se sempre de nous projectes. I
es lliura, com diria Joan Dolç, a totes les batalles perdudes. Perquè intueix
en el fons que allò més important no és tant guanyar com resistir. I, tanmateix
com afirmava Fuster, també intueix que morir-se ha de ser com deixar
d’escriure. Perquè escriure és ser-hi. Ens assegura, potser, no la
supervivència, però si la pervivència.
Manel Alonso és
home de paraula. I ací podeu agafar-s’ho amb totes les seues connotacions
conceptuals. Potser no se n’adona, perquè com ell mateix afirma, cal prendre
distància per copsar la plenitud profitosa de les coses, però viu al peu de la
lletra. Si les persones agafen una determinada categoria en funció de la seua
dedicació i el seu esforç, llavors ell és un home imprescindible. Just és dir
en el meu cas que, sense la seua mirada de descoberta, sense aquella condició
d’òliba atenta als esdeveniments i les persones, jo (i imagine que molta altra
gent) sí seria invisible i amb un recorregut mancat de petjades. No és el seu
cas, però. Manel és físic i palpable. Té un cor de tinta que bomba incansable.
I continua invicte, malgrat les desavinences que manté entre la realitat i els
somnis.
"Ell no ens
ho reconeixerà, però va deixant-nos infinitud de petjades en els prestatgesde la memòria".
Recull d’opinions
El to càlid de la
seua prosa, la paraula senzilla i directa, la simplicitat i humilitat de
l’estampa domèstica fan del protagonista un ésser pròxim i entranyable. Sembla
que forma part de la nostra família i açò és tot un mèrit en la comunicació a
través d’un llibre. Sobretot hi ha el llegat d’un lluitador que traient forces
d’allò més divers i, de vegades difícil, malda per seguir endavant a pesar dels
disgustos, despagaments i sobretot d’allò que denuncia com la invisibilitat.
Una invisibilitat que és el que és en una societat com la nostra, amb el
mitjans de comunicació que té i escrivint en l’idioma que escriu. L’autor
sembla viure a mercè de l’atur i de la precarietat de manera continuada.
Manel Alonso ens
mostra, a despit dels seus daltabaixos, com estima la vida, amb les llums i les
tenebres, les penes, els plaers… De Les petjades de l’home invisible em queda
en la immensa humanitat del seu testimoni i en la tendresa d’algunes de les
accions que descriu: la música de la seua ànima és un cant a la fraternitat i a
l’esperança. És per això que llegir-lo reconforta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada